آرشیو اردیبهشت ماه 1401

انواع لوله پلی اتیلن

طول عمر پلی اتیلن و روش نصب مخازن

طول عمر به درجه مقاومت در برابر فرسایش، تخریب مواد و سپس از دست دادن عملکرد اصلی به دلیل شرایط محیطی و / یا سایر خدمات اشاره دارد. ساییدگی، خوردگی شیمیایی و خوردگی الکتروشیمیایی شایع ترین مشکلات لوله های زهکشی هستند. فرسایش لوله های زهکشی با تغییر در الگوی جریان نیز ممکن است شامل موارد زیر باشد: فشار روی مواد جامد معلق یا حباب های گاز روی سطح، تلاطم در ورودی لوله و خمش، و همچنین رسوب. با این حال، احتمال ایجاد اختلال در جریان های پرسرعت در حوضه ها و تخلیه الکتریکی طوفان ها ممکن است منجر به کاویتاسیون شود.
کنترل کیفیت مواد اولیه مصرفی در تولید لوله کاروگیت اولین و مهمترین عامل برای رسیدن به نتیجه مطلوب پس از تولید می باشد. گواهی کیفیت مواد اولیه تولید لوله باید مطابق با مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوله پلی اتیلن باشد. مسئولیت های سازنده لوله عبارتند از: آزمایش نمونه های انتخاب شده به طور تصادفی از هر تعداد برای تایید چگالی (ASTM D 1505) و شاخص ذوب (ASTM D 1238)، استحکام کششی (ASTM D 638) و مقاومت برشی مقاومت الکتریکی (ASTM D 1693، ASTM D 5397). یا ASTM F 2136)
قبل از نصب مخازن دفن باید بررسی شود که مخازن استفاده شده قابلیت تحمل بار خاک و اضافه بارهای احتمالی را دارند. اگر مخازن مقاومت کافی نداشته باشند به دلیل بارهای وارده دچار تغییر شکل نامناسب شده و باعث شکستگی اتصالات و نشت فاضلاب به بیرون مخازن می شود. با توجه به این موضوع مخازن پلی اتیلن این شرکت به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که در برابر خاک اطراف و سربارهای احتمالی (به غیر از ترافیک) مقاومت کرده و با اطمینان کامل در زیرزمین نصب می شوند. . در اینجا نکات مهمی وجود دارد که باید هنگام نصب مخازن به آنها توجه کنید. این راهنما بر اساس استانداردهای بین المللی و تجربیات شرکت های بزرگ اروپایی و آمریکایی در طول سال ها فعالیت در این زمینه و همچنین تجربیات مشارکت در اجرای پروژه های آنها نوشته شده است. . اما مطمئناً این دستورالعمل جایگزین استانداردهای نصب مخزن نمی شود
منبع سایت پارس اتیلن کیش 

پلی اتیلن با چگالی بالا

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک ماده سیال و روان است و دارای برخی خواص ایده آل برای استفاده در تاسیسات زیرزمینی است. HDPE (لوله پلی اتیلن کاروگیت) بسیار سبکتر از لوله های دیگر است و هزینه حمل و نقل و نصب را کاهش می دهد. لوله به دلیل عدم شکنندگی در حین عملیات لوله کشی، نصب و راه اندازی حساس نبوده و لوله پس از شکل گیری دارای سطحی صاف و مقاوم در برابر سایش، خوردگی و شستشوی شیمیایی می باشد. علاوه بر این، این سطح صاف می تواند ویژگی های جریان بسیار خوبی را در لوله ایجاد کند. این سازه بسیار مستحکم است و تحت فشارهای بسیار قوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ویژگی در تاسیسات زیرزمینی بسیار قابل توجه است و منجر به رفع محدودیت های استفاده از لوله در تاسیسات مشابه می شود.
فرآیند کلی طراحی تاسیسات زهکشی، از جمله شیرها و خطوط لوله، از دو مرحله / عملکرد مجزا تشکیل شده است. حداکثر حجم جریان حامل تاسیسات زهکشی، نوع و اندازه سازه زهکشی که حداکثر حجم جریان را حمل می کند توسط مهندسان محاسبه می شود. روش های زیادی برای تعیین جریان طراحی و اندازه سازه های زهکشی موجود است. متون و دستورالعمل های متعددی فقط برای راهنمایی فنی طراحی شده اند. علاوه بر این، بسیاری از آژانس‌های طراحی تاسیسات زهکشی روش‌های استانداردی را برای تحلیل هیدرولوژیکی و طراحی ساختار زهکشی توسعه داده‌اند.
پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یک ماده سیال و روان است و دارای برخی خواص ایده آل برای استفاده در تاسیسات زیرزمینی است. HDPE (لوله پلی اتیلن کاروگیت) بسیار سبکتر از لوله های دیگر است و هزینه حمل و نقل و نصب را کاهش می دهد. لوله به دلیل عدم شکنندگی در حین عملیات لوله کشی، نصب و راه اندازی حساس نبوده و لوله پس از شکل گیری دارای سطحی صاف و مقاوم در برابر سایش، خوردگی و شستشوی شیمیایی می باشد. علاوه بر این، این سطح صاف می تواند ویژگی های جریان بسیار خوبی را در لوله ایجاد کند. این سازه بسیار مستحکم است و تحت فشارهای بسیار قوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ویژگی در تاسیسات زیرزمینی بسیار قابل توجه است و منجر به رفع محدودیت های استفاده از لوله در تاسیسات مشابه می شود.
اگر قصد خرید لوله پلی اتیلن دارید به آدرس پارس اتیلن کیش مراجعه کنید.

تاریخچه پلی اتیلن

نکته: لوله کاروگیت به عنوان پرمصرف ترین لوله جمع آوری و انتقال فاضلاب در ایران و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گیرد. استاندارد بین المللی بر تولید لوله های راه راه با مقاومت مکانیکی بین 16 تا 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع تاکید دارد. در ایران لوله کاروگیت باید دارای مقاومت مکانیکی 31.5 kN/m2 باشد. همه بازرسان تاکید می کنند که مقاومت مکانیکی لوله راه راه تولید شده توسط هر شرکت در وهله اول باید دارای مقاومت مکانیکی 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع باشد.
 
 
 
مزایای نسل جدید لوله های دوجداره کاروگیت
 
واشرهای آب بندی لوله کاروگیت
 
واشر های آب بندی که برای اتصال لوله های کاروگیت روتنگران پارسه استفاده می شود مخصوص این لوله ها طراحی و ساخته شده است و این واشرها در آلمان تولید و به ایران وارد می شوند. این واشرها از مواد خاصی ساخته شده اند که بالاترین مقاومت ممکن را در برابر عوامل محیطی و استرس دارند. یکی دیگر از مزایای این واشرها چند لایه بودن آنهاست که نهایت آب بندی را به ارمغان می آورد.
اولین بار به طور تصادفی توسط شیمیدان آلمانی هانس فون پچمانو ساخته شد. در سال 1898، در حالی که دیازومتان را گرم می کرد، یک ترکیب مومی سفید رنگ که بعداً پلی اتیلن نامیده شد را سنتز کرد. اولین روش سنتز صنعتی پلی اتیلن به طور تصادفی در سال 1933 توسط Azic Navest و Rinollergison کشف شد. این دو دانشمند با حرارت دادن مخلوطی از اتیلن و بنزآلدئید در فشار بالا، مواد موم مانندی به دست آوردند. دلیل این واکنش وجود ناخالصی های اکسیژن دار در دستگاه های مورد استفاده بود که به عنوان آغازگر پلیمریزاسیون عمل می کرد. در سال 1935، مایکل پرین، یکی دیگر از دانشمندان ICI، این روش را توسعه داد و پلی اتیلن را تحت فشار بالا سنتز کرد، که اساس تولید صنعتی LDPE در سال 1939 شد. سی سال بعد، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) توسط یک شیمیدان آمریکایی اختراع شد.
برای خرید لوله پلی اتیلن کلیک کنید.

اتصال لوله پلی اتیلن به روش جوش و کوپلینگ

این روش معمولا برای اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب با سایز بزرگتر از 800 میلی متر، اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب (لوله کاروگیت) به آدامرو و ساخت یراق آلات دست ساز استفاده می شود. ابتدا لبه های لوله دولایه یا موج دار و محل اتصال توسط سشوار گرم می شود سپس مواد پلی اتیلن مذاب توسط اکسترودر دستی بین دو لبه تزریق می شود. این مواد به شکل سیم تغذیه می شود و با کمک یک کاردک مخصوص شکل می گیرد. در این روش مهارت و دقت جوشکار مهم است. جوش اکسترودر بهترین روش اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب (جوش لوله کاروگیت) از نظر آب بندی و استحکام مکانیکی می باشد، اما این روش نسبت به سایر روش ها زمان بیشتری را می طلبد و می توان آن را برای لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب با قطرهای کوچک اعمال کرد. (لوله کاروگیت). نیست .
 
 
 
اتصال لوله پلی اتیلن دوجداره به روش اتصال مکانیکی یا به عبارتی اتصال با کوپلینگ تراکمی:
برخی از تولیدکنندگان لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب با سطح داخلی صاف، لوله های پلی اتیلن فاضلاب دوجداره با اتصال مکانیکی تولید می کنند که مزیت سهولت نصب و نصب سریع این نوع لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب را دارد. لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب به صورت انشعابات 6 متری بی صدا و یا خود کوپلینگ جهت اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب نر و ماده بوده و با جوش یا واشر لاستیکی و واشر آب بندی می شوند. انتخاب هر روش آب بندی بستگی به استفاده از لوله پلی اتیلن دوجداره فاضلاب (لوله پلی اتیلن کاروگیت) دارد.
برای اطلاعات بیشتر به سایت  پارس اتیلن کیش مراجعه نمایید. 

روش های اتصال لوله پلی اتیلن

روش های اتصال (لوله کاروگیت و لوله پلی اتیلن تک جداره تحت فشار) با توجه به شرایط فشار داخلی و خارجی، آب بندی، مقاومت در برابر حرکات طولی، مقاومت بار در اثر رانش یا کشش، شرایط نصب و نصب و شرایط تولید (لوله کاروگیت و تک فشاری لوله پلی اتیلن دیواری) متفاوت خواهد بود.
 
اتصال لوله پلی اتیلن اعم از موج دار یا لوله پلی اتیلن تحت فشار به یکی از انواع زیر امکان پذیر خواهد بود:
 
1. اتصال BUTT WELD
۲. اتصال لوله پلی اتیلن ثقلی فاضلاب دوجداره (لوله کاروگیت) به روش جوش الکتروفیوژن
3. اتصال لوله پلی اتیلن ثقلی فاضلاب دوجداره (لوله کاروگیت) به روش جوش اکستروژن.
4. اتصال لوله پلی اتیلن ثقلی فاضلاب دوجداره (لوله موجدار) به روش اتصال مکانیکی یا به عبارتی اتصال با کوپلینگ تراکمی.
 
 
 
اتصال BUTT WELD
به این نوع اتصال لوله کاروگیت، اتصال حرارتی نیز گفته می شود. در این روش دو سر لوله کاروگیت قبل از اتصال به طور همزمان گرم می شوند. این گرما توسط صفحه داغ ایجاد می شود و دمای صفحه داغ به حدود 210 درجه سانتیگراد می رسد. در مرحله گرمایش و سرمایش باید پارامترهای زمان و فشار مکانیکی روی لوله دوجداره کاروگیت رعایت شود. این نوع اتصال برای لوله های کاروگیت فاضلاب با قطر خارجی یکسان و ضخامت دیواره مشابه استفاده می شود. به دلیل تغییر ضخامت دیواره لوله های کاروگیت مارپیچی فاضلابی که بر اساس قطر داخلی تولید می شوند، ممکن است در تراز و اتصال لوله های پلی اتیلن ثقلی مارپیچی دوجداره فاضلاب به روش جوش لب به لب مشکلاتی ایجاد شود.
 
 
 
اتصال لوله کاروگیت به روش جوش الکتروفیوژن:
تفاوت اصلی این روش با جوش حرارتی شرح داده شده در روش اعمال حرارت است که از داخل توسط یک سیم پیچ اعمال می شود. در این روش پس از قرار دادن لوله کاروگیت از سر آنها در ابتدای یکدیگر، صفحه الکتروفیوژن به دور لوله کاروگیت پیچیده می شود، سپس با اعمال الکتریسیته به کویل های مقاومت حرارتی، سیم پیچ گرم شده و پلاستیک های اطراف ذوب می شوند. و جوش داده شد. یک تناسب بین لوله های راه راه ایجاد می شود.
 
نکته مورد توجه در این جوش، جریان مورد نیاز برای جوشکاری است که باید متناسب با سیم پیچ های الکتریکی اتصالات باشد. سطح لوله کاروگیت فاضلاب قبل از جوشکاری باید به دقت بررسی شود تا خط و خش ایجاد نشود. نکته دیگر در این روش دقت آب بندی فاصله همپوشانی صفحه الکتروفیوژن و لوله پلی اتیلن دوجداره است. این روش اغلب در مواردی استفاده می شود که هم لوله های دوجداره (لوله های کاروگیت) محدود و مهار می شوند، به عنوان مثال هنگام تعمیر لوله های کاروگیت و اتصالات داخل ترانشه، و یکی از بهترین تکنیک ها برای اتصال لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب است. لازم به ذکر است که نوع کویل های انتخاب شده برای قطعات اتصال تاثیر بسزایی در کیفیت جوش الکتروفیوژن لوله های پلی اتیلن دوجداره فاضلاب دارد.
این لینک  جهت ورود شما به سایت پارس اتیلن کیش میباشد.